روانشناسی طبیعت گرا
روانشناسی طبیعت گرا
25 آگوست 2022
والدن هنری دیوید تورو
والدن اثر هنری دیوید تورو
25 آگوست 2022
روانشناسی طبیعت گرا
روانشناسی طبیعت گرا
25 آگوست 2022
والدن هنری دیوید تورو
والدن اثر هنری دیوید تورو
25 آگوست 2022

مهمترین درس کتاب روانشناسی پول

کتاب مشهور روانشناسی پول نوشته مورگان هاوزل به آدمها این فرصت را  می‌دهد که رفتارهای اقتصادی خودشان را مطالعه کنند.
مهم‌ترین درس کتاب این است که در مسیر پس‌انداز و رسیدن به استقلال مالی، تلاطم بازار، عدم قطعیت، شک و ضرر را به چشم تنبیه و جریمه نگاه نکنید. تلاطم بازار و ضررها، قیمت بلیت بازی است نه جریمه. همه از تنبیه و نقره داغ شدن میترسند.  این نگاه تنبیه و جریمه باعث می‌شود مسیر درست را ادامه ندهند.
دوم اینکه ثروت یعنی همه چیزهایی که می توانستید بخرید ولی بخاطر دیسیپلین مالی نخریدید.  پس انداز مساوی است با درآمد منهای غرور. غرور باعث می‌شود سبک زندگی ای انتخاب کنید که همه درآمد شما را می بلعد. پولتان را طوری مدیریت کنید که بتونید شب راحت بخوابید و بیشترین تسلط بر زمان باقی مانده از عمر را داشته باشید. این با توجه به شخصیت و اهداف هر کسی متفاوت است. هیچ کس دیوانه نیست.
سوم اینکه رفتار  گله ای و هجوم بردن به یک سهام،  خاص یا رشته خاص ناشی از این است که آدم‌ها هدف خودشان را از  یاد می‌برند و می افتند دنبال هدف دیگران. مثلا ته دلشان میخواسته‌اند زود به پول برسند ولی می‌روند رشته پزشکی می‌خوانند. این یک هدف بسیار بلند مدت است.
نهایتا کتاب تاریخ سیاستهای مالی دولت آمریکا را  بعد از جنگ دوم جهانی خلاصه می‌کند و توضیح می‌دهد این سیاست‌ها چطور رفتار مالی و انتظارات هر نسل را شکل داده و چرا رفتار مالی و انتظارات یک نسل بلای جان نسل بعدی می‌شود.

دکتر ایمان فانی

 

1 دیدگاه

  1. حمیدرضا غلامی گفت:

    ممنون که منو با این کتاب فوق‌العاده آشنا کردید. در حوزه اقتصاد هرچه کتاب خلاصه کنیم بیشتر متوجه میشیم که چقدر عدم قطعیت و ریسک‌های متفاوت در این حیطه زیاد و حتی بعضا بیشتر از علم‌هایی هست که میشه ازش صحبت کرد🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!