آینده دموکراسی و گلوبالیسم
آینده دموکراسی و گلوبالیسم
07 آگوست 2020
زندگی و آثار چارلز دیکنز
زندگی و آثار چارلز دیکنز
18 آگوست 2020
آینده دموکراسی و گلوبالیسم
آینده دموکراسی و گلوبالیسم
07 آگوست 2020
زندگی و آثار چارلز دیکنز
زندگی و آثار چارلز دیکنز
18 آگوست 2020

بحران اقلیمی و فرصتهای پولسازی

با وخیم‌تر شدن بحران اقلیمی، و‌آشکار شدن ابعاد آن، امید همه ما این است که علم راه چاره‌ای پیدا کند.
اما بنظر می‌رسد سرمایه‌گذاران مالی و ماشین تولید راه حل، به این بحران بیشتر به شکل فرصت پولسازی نگاه می‌کنند!
آیا اشخاص و گروه‌ها می توانند با پول بلیط قایق بخرند و از تایتانیک نجات پیدا کنند؟
ویدیویی از نشریه
The Atlantic
پادکست و یوتیوب: علوم غیر‌انسانی
تلگرام:
https://t.me/inhumannica
@inhumannica
متن این ویدیو:
‫کالیفرنیا در آتش می‌سوزد، ‫هیوستون غرق می‌شود.
‫شرایط اقلیمی غیرقابل سکونت ‫احتمالاً در سی سال آینده ‫باعث جابجایی اجباری ‫و بی‌خانمانی یک میلیارد نفر خواهد شد. ‫همزمان که دولت‌ها در مورد راه‌حل‌های ممکن ‫بحث می‌کنند، ‫بازار آزاد دست به کار شده است. ‫آیا افراد می‌توانند با پول خرج کردن، ‫بصورت شخصی، از یک مشکل جمعی نجات پیدا کنند؟
 ‫ما حداقل یک چیز را ‫در مورد کاپیتالیسم بازار آزاد آمریکا می‌دانیم؛ وقتی مشکلی وجود داشته باشد، ‫راه‌حل‌های بسیاری ‫از سوی شرکت‌هایی که ناگهان ظهور پیدا می‌کنند به شما ارائه می‌شود که تلاش می‌کنند این حفره‌ها را پر کنند. ‫اصطلاح «سرمایه‌داری فاجعه» را اولین بار نائومی کلاین، نویسنده، بکار برد. ‫منظور از این عبارت، شرایطی است که در آن ‫شرکت‌ها از مشکلات موجود در جهان سود می‌برند. در شرایط کنونی ‫ابزار و تجهیزات بسیاری به فروش می‌رسد که از شما در برابر آب و هوای ناخوشایند و گرم شدن زمین حفاظت کند. ‫مثلاً در فصل آتش‌سوزی جنگل‌ها ‫برخی از اهالی کالیفرنیا متوجه شدند ‫که هدف تبلیغات ماسک‌های تنفسی قرار گرفته‌اند. ‫شما گوشی به دست دارید، طوفان در راه و جنگل‌ها آتش گرفته است. ‫فجایع آب و هوایی و اقلیمی در جریان است و…، ناگهان تبلیغی را می‌بینید که به شما می‌گوید ‫چطور می‌توانید در این فاجعه زنده بمانید.
وقتی مأموران و ادارات دولتی در پاسخگویی ‫به فجایع طبیعی دچار مشکل می‌شوند، ‫شرکت‌های خصوصی برای پر کردن این حفره‌ها دست بکار می‌شوند. ‫به نظرم منابع دولتی به خوبی ‫پاسخگوی تک‌تک حوادث مرتبط با فجایع طبیعی نیست؛ ‫در نتیجه بعضی از مردم، منابع دولتی و عمومی را ‫با ثروت شخصی خود تکمیل می‌کنند. ‫سال گذشته این خبر منتشر شد ‫که آتش‌نشانان بخش خصوصی ‫به خانواده «کاردشیان‌« کمک کردند که کاخ 50 میلیون دلاری خود را از آتش‌های طبیعی حفظ کنند. ‫معمولاً این خدمتی هست که توسط شرکت‌های بیمه به صورت پیمانکاری انجام می‌شود. ‫در برخی موارد نادر هم افراد می‌توانند مستقیماً ‫آتش‌نشانان خصوصی را استخدام کنند. ‫ارائه‌دهنده بیمه آتش‌سوزی ‫علاقمند است که خانه شما نسوزد؛ ‫در نتیجه به صورت قراردادی با شرکت دیگری ‫همکاری می‌کند ‫که همان شرکت آتش‌نشانی خصوصی است.
‫کریس برندینی یک آتش‌نشان خصوصی است، او می‌گوید: «‫برای شرکت‌های بیمه، این مسئله خیلی خوب است. ‫تقریباً مثل این است که شرکت بیمه ‫برای خودش بیمه تهیه کرده باشد. ‫اگر بتوانند یک یا دو خانه را ‫در فصل آتش‌سوزی نجات بدهند، ‫یعنی میلیون‌ها دلار ‫در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی کرده‌اند».
 ‫هر سال، مساحت زمین‌هایی که می‌سوزد ‫بیشتر می‌شود ‫و این مسئله ‫ممکن است تبدیل به یک وضعیت روزمره جدید شود. در لندن قرن هجدهم و نوزدهم ‫وجود آتش‌نشانی خصوصی ‫طبیعی بود. ‫هر مجموعۀ بیمه شده ‫برای خودش یک مجموعه آتش‌نشانی داشت، اما این روند به تدریج ‫در اواخر 1800 به پایان رسید، زیرا مسئولان لندن به این نتیجه رسیدند ‫که سطح محافظت در برابر آتش ارائه شده از سوی این شرکت‌ها کافی نیست. ‫بعد از این، آتش‌نشانی ‫توسط مسئولان شهری اداره شد.
‫ مسلماً ما دنبال این نیستیم که اجازه ندهیم ‫کسی محافظت بیشتر در برابر آتش بخرد، ‫ولی از طرف دیگر چنین به نظر می‌رسد ‫که ما قصد داریم راه‌حل دولتی، عمومی و همگانی ‫به حد کافی خوب و پاسخگوی نیاز همه باشد. ‫فکر می‌کنم وقتی چیزهایی عمومی را ‫به خصوصی تبدیل کنیم، پیامدهایی اخلاقی دارد. ‫مثلاً افراد ثروتمند خدمات بهتری ‫نسبت به افراد فقیر دریافت می‌کنند. ‫تقریباً در تمام حوزه‌ها ‫باید این سؤال را از خود بپرسیم ‫که آیا می‌خواهیم ‫در دنیایی زندگی کنیم که همه ‫باید برای خودشان آتش‌نشان استخدام کنند یا نه؟ ‫البته هیچ یک از این مباحث ‫مشکل اصلی، یعنی تغییرات اقلیمی کره زمین، را حل نمی‌کند و اینکه یک فرد در مورد یک مشکل عمومی ‫چه کاری از دستش برمی‌آید؟
‫نسخۀ تاریک آینده ‫برای سازگاری با تغییرات اقلیمی زمین ‫چنین است که همه در اینستاگرام ‫وسایلی برای زنده ماندن در جهنم اقلیمی می‌خرند ‫و نسخۀ شاد و خوش‌بینانه هم به نظرم ‫این است که این فجایع اقلیمی باعث می‌شوند ‫ما به درک جدیدی برسیم ‫و بفهمیم که واقعاً همه در کنار هم ‫روی این زمین زندگی می‌کنیم.
‫ما انتظار داریم که شاهد واکنشی همگانی ‫نسبت به این وضعیت باشیم ‫که نیازمند این است که متوجه باشیم جایگاه ما در این «جمع» کجاست، ‫نه اینکه پول خرج کنیم ‫و خودمان را از بقیه جدا کنیم.
‫ترجمه شده در مدرسه زندگی فارسی

1 دیدگاه

  1. آرين جانباز گفت:

    سلام و درود. ممنون كه بدين مسعله اهميت ورزي داريد.متاسفانه علوم بشري، پيشرفت تكنولوژی را بهانه تخريب زمين رقرار داده اند و ظاهرا هنوز به جدیت این مخمصه پی نبرده ایم.راه حل بنظرم تثبیت علوم انسانی و علوم اجتماعی بعنوان فیلتری اخلاقی و انسانی ، برای روشنی بخشی و هدایت گری علوم طبیعی و امثالها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!