شرق از نگاه غرب
ادوارد سعید و شرق از نگاه غرب
11 می 2019
مجموعه مستند پارسین
مجموعه مستند پارسین ساخته مهدی منیری
24 می 2019
شرق از نگاه غرب
ادوارد سعید و شرق از نگاه غرب
11 می 2019
مجموعه مستند پارسین
مجموعه مستند پارسین ساخته مهدی منیری
24 می 2019

دو جغرافیا، دو شهر، دو جغرافیای سیاسی

دو جغرافیا، دو شهر، دو جغرافیای سیاسی

فریدریش رتزل جغرافی‌دان و مردم‌شناس آلمانی با تئوری ارگانیک  و هالفورد مکیندر جغرافی‌دان و جانورشناس انگلیسی با نظریه هارتلند را می‌توان بنیانگذار دانش جغرافیای سیاسی دانست که مبنای عملکرد نظامی و برنامه ریزی دیپلماتیک تقریبا تمام کشورهای جهان به ویژه انگلیس و آمریکا در طی قرن بیستم و بیست و یکم بوده است. با این وجود افراد غیر متخصص درباره این علم کمتر شنیده‌اند و درک و تحلیل خود از سیاست را بر پایه اخبار روز و رسانه یا فلسفه نظری و علوم سیاسی آرمانگرا و رمانتیک گذاشته اند.  این مجموعه دعوتی است برای درک علمی و غیر عاطفی از سیاست. درکی دراز مدت و عمیق که بدون شک برداشت شما را از سیاست متحول می کند و تمام دوگانه های سیاسی مانند چپ و راست، شرق و غرب، سوسیالیسم و کاپیتالیزم، کمونیزم و امپریالیزم، دموکراسی و اتوکراسی را یا توضیح می دهد یا باطل و بی اعتبار می کند. کسانی که سفر کرده‌اند و در جغرافیاهای گوناگون زندگی کرده و با فرهنگهای متنوع تماس داشته‌اند، برای رسیدن به این درک علمی آماده‌ترند. در عین حال این بینش به کسانی که مطالعه کافی در تاریخ دارند، کمک می کند که نقاط را به هم وصل کنند و نظم و تسلسل منطقی میان رویدادها برقرار کنند. چرا تاریخ تکرار می شود؟ چرا خاورمیانه درگیر جنگ است؟ چرا ناتو پس از جنگ سرد منحل نشد و گسترش یافت؟ چرا چین و روسیه با وجود پذیرش سرمایه‌داری مورد اعتماد غرب نیستند؟ چرا محاصره اقتصادی ایران ادامه یافته است؟ چرا کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با وجود فاصله فاحش با دموکراسی از متحدان آمریکا به شمار می روند؟ چرا استرالیا با وجود بعد مسافت و امنیت در همه جنگهای انگلستان و آمریکا شرکت کرده و می کند و چرا با وجود نفع اقتصادی در همکاری با چین، آماده است همه روابط تجاری را به سود آمریکا به خطر بیندازد؟ دهه های آینده چگونه رقم خواهد خورد؟ اثر اقلیم در این میان چیست؟ آیا آزادی بیان در دنیای مجازی در سطح جهان ادامه خواهد یافت؟ آیا ترامپ یک پدید تک گیر است یا دوران جدیدی در سیاست ورزی آمریکا آغاز شده است؟  اگر بدنبال پاسخهای منطقی برای این پرسش ها هستید مجموعه جغرافیای سیاسی در مدرسه زندگی فارسی را دنبال کنید. این ویدیو قدم اول است.

31 دیدگاه

  1. لیلا گفت:

    لطفا ویدیوها را در کانال تلگرام قرار دهید. اکثر ویدئوهایی که داخل پیج html قرار می‌دهید، دچار مشکل هستند و باز نمی‌شوند.

  2. حسن میرزاپور گفت:

    سلام کار پسندیده ای است موفق باشید ..من بعنوان بعنوان دانش آموخته جغرافیای سیاسی از شما سپاسگزارم

  3. زینب گفت:

    خوشحال میشم،اطلاعاتتون رو در اختیار من هم بگذارید

  4. پریوش گفت:

    مثل همیشه لذت بردم و ‌استفاده کردم بسیار متشکرم از شما که اینچنین دیدگاه محدود من رو از جهان ‌ تاریخ و انسان‌‌ها متحول می‌کنید و گسترش میدین براتون آرزوی موفقیت روزافزون دارم

  5. نینا گفت:

    خوب بود…نیاز به تفکر و مطالعه داره

  6. افشین گفت:

    خیلی عالی بود
    همیشه دیدگاه های شما را دنبال می کنم. دیدم رو به خیلی مسائل باز کردید و خیلی سوالاتم رو پاسخ دادید. متشکرم و امیدوارم فعالیت های شما با همین کیفیت ادامه پیدا کند.

  7. م.کاظم گفت:

    ممنونم آقای دکتر
    اندیشمندان سیاسی متقدم و متاخر، چقدر نگاه ژئوپلتیکی رو قبول دارند؟ نظرشان در این‌باره چیه؟

    این رویکرد به نظر من البته منطقی هست اما آیا تنها معیار تصمیم‌گیری درست، برای سیاستمداران، این رویکرده؟

    • همونطور که ارسطو با رساله فن شعر رفرنس و انجیل همه فیلم نامه نویس ها و نمایش نامه نویس هاست، مکیندر رو تمام متخصصین جغرافیای سیاسی بعنوان پدر این دانش می شناسند و قبول دارند. در ویدیوهای آینده می پردازیم که چطور سیاست عملی بر این اساس شکل گرفته. اما اگر منظورتون فیلسوف سیاست نظری هست، افرادی مثل هانتینگتون و فوکویاما، واقعا اونقدر با واقعیت بیگانه هستند و ایدئولوژیک فکر می کنند که خودشون مورد تردید جدی هستند.

    • م.کاظم گفت:

      یعنی به نظر شما اساساً بحث در مورد مفاهیمی مثل عدالت و آزادی و برابری بی‌مایه و تهی از معناست؟ زندگی اجتماعی ما صرفا بر پایه محیطمونه یا نه ما اختیار تغییر در برخی از جنبه‌های اون رو داریم؟

    • مسلما بی معنا نیست اما تصور این که تنها یک مدل اقتصادی و سیاسی به این عدالت و آزادی و برابری منتهی میشه و این مدل به تمام دنیا قابل تعمیم باشه، با واقعیت تطبیق نمی کنه. شناخت عوامل موثر بر نحوه زندگی و سیاست و تاریخ باعث اختیار بیشتر میشه نه کمتر چون دقیقا مشخص می کنه چه چیزی باید تغییر کنه.

    • م.کاظم گفت:

      ممنونم از جواب قانع‌کننده‌ای که دادید. از نظر مدیریتی همیشه باید مطلوب رو بر پایه پشتوانه‌های موجود محقق کرد و به نظرم سیاست چیزی جز مدیریت جامعه نیست.

      منتظر کلیپ‌های بعدی‌تون هستم.

  8. افسانه گفت:

    سلام،مطالبی که ارائه می کنید بسیار مفید بوده و دید من را نسبت به مسائل مختلف واقعا متحول می کند،از این همه تلاش و پشتکار شما در جهت ارتقا بنیه ی علمی جامعه،سپاسگزارم.

  9. علیرضا گفت:

    سلام.
    توی این ویدیو گفتید که جغرافیای سیاسی علته و فرهنگ و فلسفه و… معلول اون اما سوالی که برام پیش اومده درباره ی ایران خودمونه.
    ما ۵۰ سال پیش سیاستمون یه چیز بود الان یه چیز دیگه و شرایط ایدئولوژیک و مذهب تعینن کننده بودن تا ژئوپلیتیک.
    از نظر شما این استثناس یا چه توجیه دیگه ای دارید؟
    نمیدونم شایدم من بد متوجه شدم یا مثالم غلطه.

    • سلام مثالتون درسته اما بیایید با کمی با فاصله به ایران نگاه کنیم: ایران پنجاه سال پیش و الان چقدر متفاوتند؟
      پنجاه سال پیش اکثر مردم مذهبی و سنتی بودند حالا هم هستند.
      پنجاه سال پیش حکومت ایران تمرکز گرا بود حالا هم هست.
      پنجاه سال پیش اجرای عدالت و توزیع ثروت مشکل داشت حالا هم داره (از دید مردم همون زمان نگاه کنید)
      پنجاه سال پیش غرب ظاهرا با ایران میانه خوبی داشت اما مدام در پی مهار ایران بود. برای فروش اسلحه پیشرفته بهانه می آورد و در آخر هم دفاع جانانه‌ای از شاه نکرد. حالا هم با حکومت ایران بر خلاف مصر و عربستان و دیگران معامله متفاوتی می کنه. باید برای دلیلش به جغرافیا مراجعه کنید. تا ویدیوهای آینده صبر کنید

  10. حمید گفت:

    کشورهای عرب کنارهٔ شاخاب «فارس»
    خواهشمندم درست فرمایید.

  11. محمد گفت:

    دکتر جان ممنون واقعا زحمت میکشید ..اما بعد دیدن این فیلم خیلی سوال برام ایجاد شده ؟؟؟

  12. امید مصدق گفت:

    درود بر شما. سپاس از شما… اطلاعات مفید با تدوین عالی و صدای دلنشین و زیبای شما فوق‌العاده است. امکان داره یه کم درباره حوزه تخصصی خودتون صحبت کنید. بصورت آکادمیک چی خوندید؟ به چه چیزهایی علاقه دارید؟

  13. زهرا گفت:

    عجیب ترین چیزی بوده که تو چند ماهه گذشته شنیدم و چقدر جالب.منتظر ویدئوهای بعدی، مطالب ناب، واژه های زیبا و صدای گرم تون هستم.

  14. رضا گفت:

    بی صبرانه منتظر ویدیو های جدید در مورد جغرافیای سیاسی هستم. لطفاً بفرمایید چه زمانی موارد جدید منتشر میشه. سپاسگزارم.

  15. پروین گفت:

    سپاس بیکران، محقق و مدرس گرامی. شرایط آنچنان باشد که سمینارهای گفتگوی آزاد جنابعالی را، در ایران داشته باشیم.

  16. مریم .. گفت:

    آقای دکتر فانی با تشکر از مطالب بسیار جالبتون در حوزه جغرافیای سیاسی می خواستم عرض کنم در تمام مواردی که فرمودید مثالهای نقضش هم به وفور یافت میشه ، تمدنهای دریایی که ویژگی های تمدنهای خشکی را حداقل در بخشی از تاریخشون داشتند و بلعکس . مانند تمدن کارتاژ و لیبی امروز که کاملا با هم متفاوت هستند ژاپن قبل و بعد از اصلاحات میجی ، ترکیه در زمان امپراتوری عثمانی که تمدنهای ساحلی هستند ولی ویژگی های تمدن خشکی رو داشتند و …
    این موارد در این علم چگونه توضیح داده و توجیه میشن؟

    • تمدن دریایی به معنای واقع شدن در کنار ساحل نیست. به معنای ایجاد ناوگان نظامی و حمل و نقل دریایی و مدل تجاری و فرهنگی دریایی است. ترکیه هم یک جغرافیای دوگانه دارد شامل منطقه آناتولی که تمام ویزگی های اقتصادی تمدن خشکی را داراست (قناعت، تعصب مذهبی، تمرکز گرایی سیاسی و غیره) و منطقه ساحلی دریای سیاه-مدیترانه که تمام المانهای یک تمدن دریایی چه تساهل فرهنگی، چه رونق تجاری و غیره را دارد. بنابراین ترکیه مثال خوبی برای درک نظریه جغرافیا و کنار هم تماشا کردن اثر جغرافیاست. هر چند در دوره معاصر به دلیل نداشتن ناوگان دریایی موثر وجه دریایی ترکیه بسیار کمرنگ شده چرا که از دیگر تمدنهای دریایی اروپا مکررا شکست خورد

  17. Arya گفت:

    با سلام🌹🌹لطفا یک پادکست جداگانه در مورد ریملند و محدوده ی آن و اینکه چه کشورهایی شاملش میشن و اینکه چه ویژگی هایی دارند تهیه کنید.فکر کنم در مورد این ناحیه خیلی حرفها باشه که زده بشه.با تشکر🌹🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!