درباره احساس کرختی و بی‌انگیزگی
درباره احساس کرختی بی انگیزگی
09 می 2022
دوگانه عقل و احساس بخش اول رنه دکارت
رنه دکارت
25 می 2022
درباره احساس کرختی و بی‌انگیزگی
درباره احساس کرختی بی انگیزگی
09 می 2022
دوگانه عقل و احساس بخش اول رنه دکارت
رنه دکارت
25 می 2022

استراتژی علمی تصمیم گیری و انتخاب

سه استراتژی تصمیم گیری و انتخاب

سه استراتژی مفید و علمی برای تصمیم‌گیری و انتخاب‌های مهم

در این ویدیو از دیدگاه نوروساینس (علوم اعصاب) سه استراتژی ساده، مفید و علمی برای تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های مهم طرح می‌شود.

آدم نکته سنجی گفت: «زندگی زنجیری از تصمیم گیری‌هاست که یکی پس از دیگری اتفاق می افتند» و ما هم با او موافقیم. بعضی تصمیم‌ها کوچک‌اند مثل لباسی که هر روز می پوشیم ولی بعضی آنقدر بزرگ‌اند که برای دهه‌ها می‌توانند آدم را تحت تاثیر قرار دهند مثل انتخاب شغل.
وقتی تصمیم بزرگی در پیش دارید حتما دست کم سه کار را انجام دهید:
-پهنای باند ذهنتان را خالی و خلوت کنید.
-سوخت مناسب به مغز برسانید
-و با یک دوست صادق مشاوره کنید.
با حذف انتخاب‌های کوچک روزمره توانایی مغز را برای کارهای مهم پس انداز می کنید. باراک اوباما در دوره ریاست جمهوری یک تصمیم روزمره را حذف کرد: اینکه چه لباسی بپوشد؛ تقریبا همیشه کت شلوار طوسی یا سرمه ای و پیراهن سفید پوشید تا برای تصمیمات مهم‌ترش جا باز کند.
دانشمندانی که مغز را مطالعه می کنند، عقیده دارند همه تصمیم‌ها، کوچک یا بزرگ، یک میزان انرژی مصرف می کنند. پس وقتی دارید یک تصمیم مهم می‌گیرید مثل انتخاب رشته و دانشگاه یا انتخاب شغل مواظب باشید روی تصمیمات کم اثر زندگی وقت نگذارید. پهنای باند مغز را اختصاص دهید به برای مسائل سرنوشت ساز. مغز شما برای فکر کردن سوخت لازم دارد درست مانند اندام‌ها برای حرکت.
به لطف تصویربرداری پیشرفته می‌توانیم کار مغز را واضح‌تر از همیشه ببینیم. مغز پیچیده‌ترین عضو است که بشدت مصرف انرژی‌اش بالاست. اگر خیلی گرسنه باشید واسطه های شیمیایی عصبی تولید نمی‌شوند و این ارتباط ۸۶ میلیارد نورون مغز را مختل می کند که توانایی اندیشه و تصمیم گیری را بهم می‌ریزد.
پس موقع یک تصمیم‌گیری مهم گرسنه نباشید و منظور هله هوله خوردن نیست!تحقیقات نشان می‌دهد مصرف مقدار زیادی آب و کربوهیدرات‌های پیچیده و غیر شیرین که قند را آهسته آزاد می‌کنند، مثل نان یا پاریج (فرنی) در غرب کمک می کند شفاف فکر کنید. امگا سه هم مکمل فوق العاده ای برای مغز است که در روغن ماهی و تخمه کدو و آفتاب گردان پیدا می‌شود. معنی اش این نیست که نمی‌توانید گاهی چیزهایی که هوس کردید را بخورید. فقط بدانید هله هوله غذا و سوخت مغز نیست.
استراژی سوم این است که نگذارید ترس از دست دادن بر همه ذهن  حاکم شود. برنده نوبل دنیل کانمن دهه‌ها تصمیم‌گیری انسانی را مطالعه کرده  است و دیده که در تصمیمات مهم، ما بیشتر متمرکز بر ترس از باخت‌ایم تا اینکه انگیزه برد داشته باشیم. بر این اساس ما همیشه امن‌ترین را انتخاب می کنیم تا موردی که مثبت ترین اثر را بر زندگی‌مان دارد. کانمن برای غلبه بر این ترس پیشنهاد خوبی دارد: با دوستی مشورت کنید که نمی‌ترسد به شما راستش را بگوید حتی اگر احساس شما کمی جریحه دار شود.
یک دوست با نگاه عینی و بی‌تعارف می تواند تصمیم درست را به چشم بیاورد چون از ترس باخت خشکش نمی‌زند. در نهایت تصمیم همیشه با شماست ولی نظرخواهی به این شکل کمک می‌کند. پس دفعه بعد که تصمیم بزرگی در پیش داشتید، مغزتان را از تصمیات کوچک خالی کنید. سوخت با کیفیت به مغز برسانید و با دوستی مشورت کنید که بیشتر نگران آینده شماست تا احساسات شما.
ترجمه: دکتر ایمان فانی
کانال یوتیوب BBC Ideas

برخی مطالب مرتبط:
چرا هنوز برای تغییر رشته و شغل دیر نیست
هنر تصمیم‌گیری

آیا انتخاب شغل عاشقانه، عاقلانه است؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!