تنهایی و تکامل
تنهایی و تکامل
18 ژوئن 2019
گیاهخواری
گیاهخواری و گوشت
21 ژوئن 2019
تنهایی و تکامل
تنهایی و تکامل
18 ژوئن 2019
گیاهخواری
گیاهخواری و گوشت
21 ژوئن 2019

منافع و عوارض احتمالی واکسن

منافع و عوارض احتمالی واکسن

شاید قرن بیست و یکم آن چیزی نباشد که ما فکر می‌کنیم!
از ملزومات شهروند قرن بیست و یکم بودن، یکی هم این است که روندها را بشناسیم و در حباب باورهای خود محصور نشویم. متاسفانه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با پدیده‌ای بنام اتاق پژواک Echo Chambers (حاصل الگوریتمهای جستجو)، مدام افکار و اطلاعات مورد تایید خودمان را به ما باز می گردانند و تصویری غیرقرینه از جهان برایمان می‌سازند: اگر آتئیست هستیم تصور می کنیم تمام جهان بسوی خداناباوری می رود؛ اگر نگران بحران در بازار بورس یا تغییرات اقلیمی هستیم، شواهدش را در همه جا می بینیم.
یکی از اصول باورنکردنی شبکه‌ها این است که این شبکه ها به انتشار یکدست اطلاعات و همسویی منجر نمی شوند! اختراع ماشین چاپ در اروپا و دسترسی آسان به کتاب مقدس از یک سو پروتستانیزم را باعث شد و از سوی دیگر نهضت counter reformation را بوجود آورد: در سال ۱۵۱۷ میلادی مارتین لوتر تصور می کرد اگر همه کتاب مقدس را بخوانند به نتیجه واحدی می رسند و قرائت او بطور مطلق پیروز خواهد شد.  امروزه دیگر این پدیده ظاهرا متناقض پذیرفته شده که شبکه‌ها باعث پولاریزه و قطبی شدن فضا می‌شوند. گوگل و یوتیوب از یکسو علم را منتشر می کنند و از سوی دیگر دهها اتاق پژواک اینترنتی با صدها هزاران عضو مبلغ تخت بودن کره زمین هستند!
پیش از این دو گزارش در این زمینه منتشر کردیم:
گزارش نشنال جیوگرافی درباره زمین تخت پنداری
گزارش گاردین درباره زمین تخت پنداری
در نمود دیگری از این فضای بشدت قطبی، سازمان بهداشت جهانی یکی از ده چالش اصلی بهداشتی سال ۲۰۱۹ را تردید و ترس از واکسیناسیون اعلام کرد و این فقط به افغانستان و ترس از واکسن فلج اطفال اشاره ندارد.  سال ۲۰۱۹ در آمریکا سال شیوع بی سابقه سرخک (از سال ۱۹۹۲ تاکنون) بوده است. علت، پاکه‌هایی از جمعیت هستند که به دلیل باورها و افکار خاص کودکانشان را واکسینه نمی‌کنند.
لازم است به اصول موضوعه برگردیم. این ویدیو با زبان علمی و ساده به ترسها و تردیدها در مورد واکسیناسیون می‌پردازد.
منبع اصلی:
کانال یوتیوب Kurzgesagt
مترجم: نامشخص

تلگرام @KurzgesagtPersian

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!