والدین را بخاطر مشکلات تربیتی سرزنش کنیم یا نه؟
30 آوریل 2019
تاریخ سینما-اکسپرسیونیسم آلمان
03 می 2019
والدین را بخاطر مشکلات تربیتی سرزنش کنیم یا نه؟
30 آوریل 2019
تاریخ سینما-اکسپرسیونیسم آلمان
03 می 2019

جغرافیای سیاسی آلمان

جغرافیای سیاسی آلمان

 

جغرافیای سیاسی آلمان مثالی است از کاری که حمل و نقل آبی با یک کشور می کند:
 از اصول نخستین جغرافیای سیاسی آن است که بدانیم حمل و نقل دریایی در مقیاس کلان، با تفاوتی بسیاربسیار زیاد، به راههای زمینی و هوایی ترجیح دارد. یکی از آن کشتی های باری که در تلویزیون دیده‌اید را اگر بخواهند بار قطار یا کامیون کنند، طول این قطار یا صف کامیونها، هفتاد مایل خواهد بود. هزینه حمل و نقل دریایی پانزده تا شصت بار (بسته به کیفیت جاده) از مسیر زمینی ارزانتر است.
دو شهر به فاصله دویست کیلومتر در جوار یک رودخانه یا ساحل، به سبب حمل و نقل ارزان، (هزینه حمل در مقایسه با هزینه تمام شده کالا ناچیز است) حجم تبادل و رفت و آمد بسیار زیادی پیدا می کنند و به این ترتیب از نظر زبانی، فرهنگی و به دنبال آن قانونگذاری، مشابهت می یابند و چه بسا اتحادیه تشکیل دهند. دو شهر به فاصله دویست کیلومتر که فقط دسترسی خشکی دارند از نظر تاریخی تمایز فرهنگی، اقتصادی و قانونی بیشتری پیدا می کنند و نسبت به هم با محافظه کاری و احتیاط  بیشتری برخورد می کنند.
خاک اصلی قاره اروپا مجموعا هشت هزار مایل رودخانه قابل کشتیرانی دارد که در قالب سه حوضه آبریز جدا از هم تشکل یافته اند، هر یک از این حوضه ها، مادر یک کشور، فرهنگ و تمدن عمده است و دقیقا آنجایی که کشتی نمی توانسته از حوضه‌ای به حوضه دیگر وارد شود، گسلهای فرهنگی و تمدنی پابرجا مانده‌اند. به این خاطر است که تحلیلگران جغرافیای سیاسی، اتحادیه اروپا را در کلیت خود یک اتحادیه مصنوعی می دانند که حفظ آن تنها با صرف انرژی و شنا کردن در خلاف جهت جریان طبیعت ممکن می شود.
اما در درون یک حوضه آبریز (مثلا آلمان) مشابهت فرهنگی و زبانی و مدل اقتصادی به مرور این امکان را فراهم کرده که نظام فدراتیو شکل بگیرد و اتحادی طبیعی به وجود آید که حفظ آن با ایجاد عدالت اقتصادی و قانونی نسبتا آسانتر است.

8 دیدگاه

  1. علی فانی گفت:

    مقاله بسیار جالبی برای درک اثر جغرافیا در زندگی مردم کشورها است.

  2. مهتاب گفت:

    مقاله ای بسیار جالب ، مختصر و مفید است . انگیزه دانستن بیشتر در زمینه جغرافیای سیاسی را فراهم می کند .
    با سپاس فراوان

  3. نیما گفت:

    خیلی بهم کمک کرد. خیلی ممنونم ازتون. *__*

  4. صالح فره وش گفت:

    آفتاب از غرب طلوع میکند.هر چقدر بیشتر تفکر کشورهای غربی بازگو شود تنگ نظری ما کمتر می شود.

    • زیاد موافقم نیستم. همه هدف ما اینه که توجه بدیم به این که غرب یک تفکر نیست. یک سناریوی جغرافیایی است که کپی برداری از آن الزاما به نتایج مشابه ختم نمی شود.

  5. lily گفت:

    در مورد امریکا، روسیه و ایران هم لطفا مطالبی به همین صورت بذارید

  6. Sana گفت:

    با سلام،آلمان با توجه به حجم وسیع تجارت از طریق رودخانه هاش چرا یک تمدن خشکی محسوب میشه؟

    • برای تمدن دریایی محسوب شدن، شما باید ناوگان دریایی آماده به رزم داشته باشید به نحوی که هرگز در سواحل خودتان در محاصره قرار نگیرید و محموله تجاری تان را تا هر مقصد دلخواه در سراسر جهان مشایعت کنید. فرانسه و اسپانیا هر دو با شکست از انگلستان این موقعیت را از دست دادند. اساسا جنگ اول جهانی برای این انجام شد که آلمان ابرقدرت دریایی نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!