نگاهی به پرسش هویت و جاودانگی
پرسش هویت و جاودانگی
10 دسامبر 2020
مراحل خواب و اهمیت آن
مراحل خواب و اهمیت آن
18 دسامبر 2020
نگاهی به پرسش هویت و جاودانگی
پرسش هویت و جاودانگی
10 دسامبر 2020
مراحل خواب و اهمیت آن
مراحل خواب و اهمیت آن
18 دسامبر 2020

اقتصاد و فرهنگ روابط جنسی

روابط جنسی را بیشتر تحت تاثیر غریزه، عشق، سنت و روانشناسی می ‌دانیم و کمتر حاضریم به نقش مدل‌ها و قوانین نانوشته اقتصادی در فرهنگ روابط جنسی اعتراف کنیم. به همین دلیل تغییرات شگرف آن در قرن اخیر و دلایل این تغییر از چشم پنهان مانده است. این ویدیوی بحث‌انگیز و جنجالی، برخی مبانی اقتصادی حاکم بر روابط جنسی را توضیح می‌دهد. ممکن است همه گزاره‌های مطرح شده، مورد توافق همه ما نباشد، با اینحال به شدت جای تامل دارد:
آمار ازدواج در ایالات متحده آمریکا ‫به پایین‌ترین حد در تاریخ رسیده ‫و در مقابل درآمد سالانۀ صنعت دوست‌یابی آنلاین ‫به بالاترین حد خود، یعنی 1.049 میلیارد دلار، رسیده است. ‫‫تا حالا به این فکر کردید که چرا این روزها ‫مدیریت روابط عاشقانه سخت‌تر شده است؟ ‫چرا زوج‌های کمتری ازدواج می‌کنند؟ ‫یا دیرتر از همیشه ازدواج می‌کنند؟ ‫وقت آن است آموزشی اجمالی درباره اقتصاد ‫روابط جنسی داشته باشیم؛
مبادله
‫بیایید به روابط جنسی ‫به چشم یک تبادل نگاه کنیم ‫که در آن هر فرد ‫چیزی از خودش را در اختیار فرد دیگری می‌گذارد. ‫در ابتدا ممکن است چنین به نظر برسد ‫که هر دو طرف، چیز یکسانی ارائه می‌کنند: ‫دسترسی نزدیک و صمیمانه به بدن همدیگر. ‫اما قضیه بزرگ‌تر از چیزی است ‫که ظاهراً به نظر می‌آید. همه ما می‌دانیم ‫مردان و زنان هر دو از سکس لذت می‌برند، ‫‫ولی نکته جالب این است که داده‌ها نشان می‌دهد ‫مردان و زنان تجربه متفاوتی از سکس دارند. ‫به طور متوسط، ‫مردان نسبت به زنان میل جنسی بالاتری دارند.
‫می‌توانید این را تقصیر هورمون تستوسترون بیندازید ‫یا هر چیز دیگری که دوست دارید، ‫ولی به‌طور متوسط مردان بیش از زنان ‫قدم اول را برای سکس برمی‌دارند. ‫معمولاً مردان از نظر جنسی ‫آسان‌گیرتر هستند ‫و کمتر از زنان ‫سکس را مرتبط با روابط عاشقانه می‌دانند. ‫هیچکس نمی‌گوید «باید» چنین باشد، ‫ولی در واقعیت این‌گونه است. ‫از طرف دیگر، احتمال اینکه زنان به دلایلی ‫فراتر از لذت، رابطه جنسی برقرار کنند بیشتر است. ‫انگیزه زنان برای رابطه جنسی ‫می‌تواند شامل این موارد شود:
  • ‫ابراز و دریافت عشق و محبت؛
  • ‫قدرتمند ساختن تعهد در رابطه؛
  • ‫تصدیق اینکه هنوز برای طرف مقابل خواستنی هستند؛
  • ‫ امنیت رابطه.
‫خب در رابطه‌ای که مرد ‫بیش از زن، رابطه جنسی می‌خواهد ‫چه کسی تصمیم می‌گیرد چه زمانی ‫رابطه جنسی انجام شود؟ ‫خانم تصمیم می‌گیرد، مسلماً!
‫سکس، منبع قدرت خانم‌هاست. ‫سکس در روابطی که هر دو طرف راضی هستند ‫هنگامی انجام می‌شود که زن تصمیم بگیرد. ‫خب، زنان چطور تصمیم می‌گیرند ‫یک رابطه جنسی را شروع کنند؟
ارزش‌گذاری
‫زنان چیز ارزشمندی دارند ‫که مردان به شدت دنبال آن هستند. ‫‫چیزی که مردان حاضر هستند به خاطرش ‫فداکاری کنند. ‫خب، مردان برای سکس‫ چه بهایی باید پرداخت کنند؟ ‫ممکن است فقط با چند بار تعریف کردن از دختر و‫ خرید نوشیدنی بتوانند به خواسته‌ خود برسند ‫یا با یک ماه بیرون رفتن و قرار گذاشتن ‫و توجه محترمانه به طرف مقابل ‫یا حتی نهایتاً اینکه قول بدهند یک عمر تمام عواطف، ‫پول و ثروت خود را منحصراً با طرف مقابل به اشتراک بگذارند. ‫پس قیمت خیلی متغیر است، ‫ولی اگر این زنان هستند ‫که ارزش‌گذاری می کنند، ‫چرا بسیاری از زنان، ‫به اصطلاح، قیمت را بالا نمی‌برند؟ ‫چون این کار ‫به‌طور کامل توسط زنان انجام نمی‌شود. ‫ارزش سکس در بازار ‫بخشی از یک سیستم اجتماعی مبادله ا‌ست. ‫یک نظام اقتصادی ‫که در این سیستم، مردان و زنان ‫از همدیگر یاد می‌گیرند ‫(و همینطور از دیگران) که باید از همدیگر ‫چه انتظاراتی، از نظر جنسی، داشته باشد؛ ‫بنابراین در واقع سکس، کاملاً یک مسئله خصوصی ‫با رضایت بین دو فرد بزرگسال نیست.
‫خیلی ساده می‌توانید این‌گونه به آن فکر کنید: ‫عرضه و تقاضا. ‫زمانی که عرضه بالا می‌رود، ‫قیمت پایین می‌آید، ‫زیرا مردم حاضر نیستند برای چیزی که به راحتی ‫به دست می‌آید، قیمت بالایی پرداخت کنند، ‫ولی اگر به دست آوردنش سخت باشد، ‫مردم مبالغ هنگفتی پرداخت می‌کنند.‫ همین مسئله ‫در مورد سکس نیز صدق می‌کند. ‫مردان می‌دانند این روزها ‫رسیدن به سکس ارزان شده است، ‫فقط باید بدانند کجا دنبال آن باشند…
‫چطور به اینجا رسیدیم؟ ‫چطور ارزش روابط جنسی در بازار ‫به این شدت سقوط کرد؟ ‫اقتصاددانان معمولاً در مورد شوک‌های تکنولوژیکی صحبت می‌کنند ‫که بازارها را در سطح گسترده‌ای متحول می‌کنند. ‫مثلا آفت‌کُش‌ها را در نظر بگیرید. ‫آفت‌کُش‌ها باعث انقلابی ‫در صنعت کشاورزی ‫و باعث شدند تولید انبوه محصولات کشاورزی ‫به سطحی برسد ‫که در تاریخ بشر سابقه نداشته است. ‫علفزارها سبزتر شدند، ‫محصولات بهتر ‫و با تنوعی قابل توجه ‫در بازارها عرضه شدند و ‫ما الان مثل پادشاهان غذا می‌خوریم ‫و بازار برای همیشه ‫متحول شده است.
‫حالا سراغ مثال دیگری برویم؛ ‫روش مصنوعی و هورمونی پیشگیری از بارداری ‫که به آن «قرص ضدبارداری» هم می‌گویند. این روش ‫به مردان و زنان کمک کرد بدون بارداری ‫با هم سکس داشته باشند. ‫این یک شوک تکنولوژیکی بود که برای همیشه ‫بازار جفت‌یابی را دچار تحول کرد، ‫چرا که به صورت قابل توجهی ‫از هزینۀ سکس کم کرد. هر چند ‫چیزی یک شبه عوض نشد، ‫اما می‌توان گفت تأثیر این مسئله انقلابی بوده است.
‫‫قبل از روش‌های ضدبارداری، ‫رابطه پیش از ازدواج برای یافتن همسر ‫انجام می‌شد. ‫برای یافتن فردی برای ازدواج ‫سکس الزاماً به معنی ازدواج نبود، ‫اما تعهد جدی معمولاً پیش‌نیازی ‫برای داشتن رابطه جنسی بود. ‫عموماً سکس به ازدواج ختم می‌شد. ‫باور نکنید وقتی بعضی‌ها می‌گویند اجداد شما، ‫مثل دوستانتان، در خفا نسبت به سکس، راحت و بیخیال بودند، ‫چرا که اینگونه نبودند، زیرا ‫در گذشته شوخی کردن با سکس همان ‫و بچه‌دار شدن همان!
‫مثال آفت‌کش‌ها را به یاد دارید؟ ‫الان می‌دانیم که آفت‌کش‌ها تأثیرات به شدت مخربی ‫روی محیط زیست داشتند که آن زمان پیش‌بینی نمی‌کردیم ‫و سیستم‌های اکولوژیکی را تضعیف کردند ‫که ما به شدت به آن وابسته هستیم. ‫دانشمندان باور دارند ‫که به خاطر استفاده از آفت‌کش‌ها ‫جمعیت زنبورها با شدتی هشداردهنده ‫رو به کاهش است. ‫یک‌سوم از غذاهای ما ‫برای گرده‌افشانی به زنبورها نیاز دارند ‫و این تنها یک نمونه است. ‫اکنون این نگرانی وجود دارد که استفاده بیش از حد از آفت‌کش‌ها ‫ممکن است باعث ایجاد بی‌نظمی در کل اکولوژی و زیست‌بوم شود.
‫هدف اصلی تولید قرص ضدبارداری ‫جلوگیری از بارداری بوده است، ‫اما داده‌ها نشان می‌دهد این قرص‌ها ‫عوارض جانبی غیرمنتظره‌ای دارند؛ ‫این قرص باعث شد که کل بازار جفت‌یابی ‫دچار بی‌نظمی و تشویش شود. اکنون ‫سکس داشتن و فکر کردن به ازدواج ‫دو مسئله مجزا هستند.‫ در بازار جفت‌یابی‫ شکافی ایجاد شده است، ‫در یک طرف، افراد عموماً ‫به دنبال سکس هستند ‫و در طرف دیگر، هدف عموم افراد ‫ازدواج است ‫و تعداد مردانی که دنبال سکس هستند ‫بیشتر از زنان است، در حالی که تعداد زنان متقاضی ازدواج نسبت به مردان بیشتر است.
‫‫‫ادبیات مورد استفاده در دوست‌یابی آنلاین ‫خیلی خوب این شکاف در بازار جفت‌یابی را نشان می‌دهد. ‫مردان معمولاً می‌نویسند‫ «دنبال خوش بودن» هستند، ‫ولی زنان عمدتاً چیزهای خیلی متفاوتی بروز می‌دهند، ‫مثلاً می‌نویسند: «لطفاً فقط ‫اگر دنبال رابطه جدی هستید، پیام بدهید» ‫یا می‌نویسند: «دنبال کسی نیستم ‫که مرا به بازی بگیرد». ‫بنابراین این شکاف در بازار جفت‌یابی ‫باعث مشکلاتی خاص برای زنان می‌شود. ‫مسلماً زنان برای سکس داشتن در روابط کوتاه‌مدت ‫تصمیم‌گیرنده نهایی هستند، ‫چون جمعیت مردان بیشتر از آن‌هاست و ‫این امر باعث می‌شود در کوتاه‌مدت ‫زنان حق انتخاب بیشتری داشته باشند، ‫اما زمانی که بخواهند ازدواج کنند، ‫ماجرا کاملاً معکوس می‌شود. ‫اغلب می‌شنویم که مردان ‫نمی‌خواهند در رابطه متعهد بشوند، ‫اما واقعیت، صرفاً یک مسئله اقتصادی است.
‫در بازار ازدواج ‫تعداد زنان بسیار بیشتر از مردان است ‫که این یعنی مردان ‫حق انتخاب بیشتری دارند ‫و می‌توانند اصرار کنند قبل از تعهد به ازدواج ‫می‌خواهند تجارب جنسی بیشتری داشته باشند. ‫مردان در جایگاهی هستند که می‌توانند ‫با کمترین میزان سرمایه‌گذاری، به بیشترین پاداش برسند.  ‫
‫- چرا مردان این کار را می‌کنند؟
‫- چون می‌توانند!
‫قضیه این است: در گذشته ‫این واقعاً مردسالاری نبود ‫که علایق رابطه‌ای زنان را کنترل می‌کرد، ‫بلکه خود زنان بودند، ‫ولی این توافق و قرارداد ‫که ارزش بالایی برای سکس تعیین کرده بود، ‫کاملاً ناپدید شد. ‫در این «دنیای قشنگ نو» ‫که سکس الزاماً به بچه ختم نمی‌شود ‫و ازدواج کردن اختیاری شده است، ‫اتحادی که زنان قبلاً در بازار جفت‌یابی ‫با همدیگر حس می‌کردند، محو شده است. ‫زنان دیگر پشت هم نیستند، بلکه ‫برعکس ‫رقیب همدیگر شده‌اند ‫و وقتی برای رسیدن به مردی ‫با هم رقابت می‌کنند، ‫این کار را طوری انجام می‌دهند ‫که بر اساس خواسته‌های مردان باشد. ‫در یک زمینه، زنان در مورد مردان ‫اشتباه فکر می‌کنند. ‫حقیقت این است که مردان ‫اصلاً ترسی از تعهد ندارند.
‫زنان در مورد سکس ‫و مردان در بازار ازدواج تصمیم‌گیرنده‌های نهایی هستند‫ ‫و می‌توانند دقیقاً هر طوری که می‌خواهند ‫قضیه را پیش ببرند ‫و ‫قدرت باروری مردان، برخلاف زنان، ‫در سن 40 سالگی ‫یا 45 یا 50 یا حتی 60 سالگی منقضی نمی‌شود.
‫پس چرا باید عجله کنند؟ ‫پس مردان دست بالا را دارند و این اصلاً عجیب نیست که سن ازدواج ‫در ایالات متحده آمریکا هر روز بیشتر می‌شود ‫و تعداد آمریکایی‌های 25 تا 34 ساله ‫که ازدواج می‌کنند، هر روز کاهش می‌یابد. ‫مسلماً عوامل بسیاری در این دو روند آماری ‫تأثیرگذار هستند، ‫اما عدم برابری جنسیتی ‫در بازار دو تکه‌شدۀ جفت‌یابی، یکی از عوامل اصلی است.
‫واقعا طنز وارونۀ جالبی است… ‫بر اساس تمام معیارها، مردان جوان ‫در کنار آمدن با زندگی امروزی مشکل دارند؛ ‫وقتی که زنان زیبا همچنان ‫حاضر هستند که با شما رابطه داشته باشند، ‫زندگی برای مردان جوان ‫حتی آن‌هایی که در تنگنای اقتصادی دست و پا می‌زنند، ‫واقعاً چندان بذ نمی‌گذرد! در واقع ‫رفتار خوب یا بد مردان را زنان تعیین می‌کنند. ‫اقتصاددان‌ها می‌گویند تبانی ‫یعنی متحد شدن زنان با همدیگر. ‫عقلانی‌ترین راه برای بالا بردن ارزش رابطه جنسی ‫در بازار هست، ‫ولی شواهد اندکی وجود دارد ‫که زنان در زمان حاضر در حال انجام چنین کاری باشند، ‫حداقل نه هنوز.
‫اگر زن‌ها مستقیماً مسئول این مسئله بودند ‫که رابطه‌ چطور پیش رود ‫و درخواست می‌کردند که ارزش مبادلۀ رابطه جنسی برای آن‌ها بالاتر رود، ‫به طور متوسط، تلاش برای ازدواج کردن ‫بیشتر می‌شد، ‫سرمایه‌گذاری مردان برای رابطه بادوام ‫افزایش می‌یافت، ‫روابط جنسی قبل از ازدواج کمتر می‌شد، ‫دوره همخانه شدن بدون ازدواج، کوتاه می‌شد ‫و همینطور تعداد بیشتری ازدواج ‫محقق می‌شد.
‫ اینکه یک زن بداند در یک رابطه دنبال چیست ‫و بتواند به خوبی این مسئله را نشان دهد، ‫به خصوص در صورت تفاوت با خواسته‌های اکثر مردان، نشان‌دهنده قدرت زن در این سیستم اقتصادی است، ‫ولی هیچکدام از این موارد رخ نمی‌دهند، ‫حداقل نه الان!
‫امروزه، اقتصاد روابط جنسی ‫مشخصاً به نفع مردان و خواسته‌های آن‌هاست؛ حتی با وجود اینکه آنچه مردها در این مبادله ‫عرضه می‌کنند، هر روز کمتر می‌شود ‫و تمام این‌ها به خاطر قانون عرضه و تقاضا ‫و این قرصی‌ است ‫که در دسترس همه قرار دارد…
‫ارائه‌ای از مؤسسۀ مطالعات خانواده و فرهنگ آستین
منبع:
مرکز آمریکایی مطالعات خانواده و فرهنگ اوستین
کانال یوتیوب
The Austin Institute
Economics of Sex

3 دیدگاه

  1. مهدی گفت:

    داستان در کشوری مثل سوئد تقریبا کاملا متفاوته

  2. امین گفت:

    ویدیو گویا حذف شده
    ویدویی نیستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!