ویروس کرونا و مراحل سوگ از آخر به اول
ویروس کرونا و مراحل سوگ
31 اکتبر 2020
زمین نامسکون نوشته دیوید والاس ولز
زمین نامسکون دیوید والاس ولز
10 نوامبر 2020
ویروس کرونا و مراحل سوگ از آخر به اول
ویروس کرونا و مراحل سوگ
31 اکتبر 2020
زمین نامسکون نوشته دیوید والاس ولز
زمین نامسکون دیوید والاس ولز
10 نوامبر 2020

نقش خواب در تقویت ایمنی

این ویدیو مصاحبه ای است با دکتر متیو واکر نویسنده کتاب «چرا می‌خوابیم» درباره نقش قاطع و جالب خواب در تقویت سیستم ایمنی.
برگرفته از کانال TED-Ed
اغلب، وقتی بیمار می‌شویم، کاری که دوست داریم بکنیم، این است که برویم به رختخواب و بخوابیم و تا حدی، هدفمان این است که با خوابیدن خودمان را  «خوب» کنیم، چون رابطه نزدیکی هست بین سلامت خواب و سلامت سیستم ایمنی. می دانیم که کسانی که کمتر از ۷ ساعت خواب شبانه دارند، احتمال ابتلایشان به راینوویروسها  سه برابر بیشتر است که از عوامل سرماخوردگی هستند.
این را  هم می دانیم که خانمهایی که شبها پنج ساعت یا کمتر می خوابند، شانس اینکه ذات الریه پیدا کنند، هفتاد درصد بیشتر است. همچنین کشف کردیم که خواب در موثر واقع شدن واکسن نقش دارد. در یک مطالعه، خواب گروهی از افراد را به چهار ساعت در شب برای ۶ روز متوالی محدود کردند، و به گروه دوم در تمام آن شش شب، اجازه خواب کامل دادند و در طی همان مدت به هر دو گروه واکسن آنفلوانزا زدند و پاسخ به واکسن را اندازه گرفتند. چیزی که فهمیدند این بود که در افرادی که فقط چهار ساعت در شب خوابیده بودند، پاسخ ترشح پادتن، کمتر از نصف حد طبیعی بود.
به عبارت دیگر اگه طی روزهای قبل از تزریق واکسن، خواب کافی نداشته باشید، اثر آن واکسن خیلی کمتر می‌شود.  چیزی که این یافته به ما می‌گوید و داریم یاد می گیریم، این است که طی خواب شبانه، از جمله طی مرحله خواب عمیق  non rem ، ما ضرادخانه سیستم ایمنی بدن را دوباره پر از سلاح می کنیم.  یعنی در واقع تولید انواع زیادی از فاکتورهای ایمنی را تحریک می کنیم.
به علاوه، بدن حساسیتش را به فاکتورهای ایمنی بالا می برد و شما روز بعد با یک ایمنی قرص و محکم‌تر، از خواب بیدار می‌شوید. بنابراین صحبت سیستم ایمنی که می‌ شود، ‌بد نیست به خواب به عنوان یکی از بهترین بیمه‌های سلامت فکر کنید که آدم می تواند آرزویش را داشته باشد.

دوره آموزشی خواب از نوزادی تا نوجوانی – ( خارج از کشور)
دوره جامع آموزش خواب از نوزادی تا نوجوانی در ایران
مطالب مرتبط
قرص ملاتونین، خواب و بی‌خوابی
عوارض محرومیت از خواب
مراحل خواب و اهمیت آن
روانشناسی بیخوابی و درمان فلسفی
بیخوابی اضطراب و افسردگی
رفع خستگی و قضیه چای و کاکائو
قهوه الکل و خواب شبانه
خواب و حافظه بلندمدت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!