بررسی سرنوشت پندمی با نگاه میان رشته ای
سرنوشت پندمی کرونا
08 آوریل 2022
عزت نفس اعتماد بنفس طرح مساله
عزت نفس اعتماد بنفس طرح مساله
10 آوریل 2022
بررسی سرنوشت پندمی با نگاه میان رشته ای
سرنوشت پندمی کرونا
08 آوریل 2022
عزت نفس اعتماد بنفس طرح مساله
عزت نفس اعتماد بنفس طرح مساله
10 آوریل 2022
ملاتونین خواب بیخوابی

آیا باید برای بیخوابی ملاتونین مصرف کنیم؟

نقش ملاتونین در خواب و مساله بی‌خوابی

در این ویدیو دکتر متیو واکر، نویسنده کتاب «چرا می‌خوابیم» درباره نقش ملاتونین در خواب توضیح می‌دهد و اینکه آیا باید برای بی‌خوابی ملاتونین مصرف کنیم؟

ملاتونین یک هورمون است. اغلب به آن هورمون تاریکی گفته می‌شود چون ملاتونین به مغز و بدن شما می‌گوید الان شب است و وقت خواب. ملاتونین بطور طبیعی در مغز ساخته می‌شود و از یک غده کوچک در عمق مغز آزاد می‌شود به نام غده صنوبری یا پینه‌آل.
ولی در برخی کشورها شما می‌توانید مکمل ملاتونین بخرید و بعضی‌ها برای کمک به خواب از آن استفاده می کنند. اما ملاتونین آنقدر که فکر می‌کنید موثر نیست. مثلا اگر همه مطالعات علمی اخیر درباره خواب و ملاتونین را با روشی بنام متاآنالیز کنار هم قرار دهید می‌بینید که ملاتونین سرعت به خواب رفتن را تنها فقط ۳.۹ دقیقه بیشتر می کند و کیفیت یا کارآمدی خواب را فقط ۲.۲ درصد بهبود می‌بخشد و این کاملا قابل درک است چون نقش ملاتونین تنها تنظیم زمان خواب است یعنی به تولید خواب کاری ندارد.
مساله تولید خواب و کیفیت آن مکانیسم کاملا متفاوتی دارد. این هم مهم است که بدانیم که نظارت زیادی روی کیفیت و دوز ملاتونین در مکمل‌های بسیاری از کشورها نیست. در نتیجه خلوص و قدرت چیزی که بنام ملاتونین می‌خریم اغلب قابل اعتماد نیست. بنابراین اگر می‌خواهید خوابتان را بهینه کنید، بهترین کار این است که روی اصول خواب تمرکز کنید. چیزهایی که می‌دانیم واقعا موثرند:
چیزهایی مثل برقراری نظم خواب، خنک نگه داشتن اتاق خواب در شب، تاریک کردن خانه از غروب مثلا کم کردن نیمی از نورهای خانه در یک ساعت قبل خواب و معکوس این روند در آغاز روز یعنی نور طبیعی زیاد در طلوع صبح.
و نهایتا سعی کنید فعالیت بدنی روزانه را زیاد کنید. این چیزها خیلی بیشتر احتمال دارد به خواب شما کمک کنند تا رفتن سراغ ملاتوتین بعنوان قرص خواب.
ترجمه: دکتر ایمان فانی
منبع: Ted-Ed youtube

دوره آموزشی خواب از نوزادی تا نوجوانی – ( خارج از کشور)
دوره جامع آموزش خواب از نوزادی تا نوجوانی در ایران
مطالب مرتبط
عوارض محرومیت از خواب
چرا می‌خوابیم؟
مراحل خواب و اهمیت آن
روانشناسی بیخوابی و درمان فلسفی
بیخوابی اضطراب و افسردگی
رفع خستگی و قضیه چای و کاکائو
قهوه الکل و خواب شبانه
خواب و حافظه بلندمدت
نقش خواب در تقویت ایمنی

1 دیدگاه

  1. Yoones گفت:

    چقدر دیدن این ویدئو برای من لازم بود، دقیقاً حرفایی که اطرافیانم بهم میزنن رو با زبان علمی بیان کرد. متاسفانه اکثر جوان‌ها مثل خودم چرخه خوابشون بهم خورده و شب‌ها خیلی دیر می‌خوابن.
    ممنون از شما، مثل همیشه عالی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!