راهنمای جامع عصبانیت
راهنمای جامع عصبانیت
13 فوریه 2020
احیای واژه امپراطوری
احیای واژه امپراطوری
14 فوریه 2020
راهنمای جامع عصبانیت
راهنمای جامع عصبانیت
13 فوریه 2020
احیای واژه امپراطوری
احیای واژه امپراطوری
14 فوریه 2020

حالی به نام سودا

سودا گونه‌ای از غم خردمندانه است که از تجربه رنج و سختی در جهان و کنار آمدن با آن حاصل می شود. این ویدیو از مدرسه زندگی آلن دوباتن به حال سودایی می پردازد.
لینک مطلب در موسسه مدرسه زندگی THE SCHOOL OF LIFE
وبسایت مدرسه زندگی THE SCHOOL OF LIFE
سودا از آن چیزها نیست که همه در موردش حرف بزنند. ولی باید بیشتر به آن توجه کنیم حتی باید هر از گاهی دنبالش باشیم. سودا یک جور غم است که وقتی نمود پیدا می کند که درک کنیم زندگی در ذات خودش، سخت است و این که رنج و ناامیدی بخش اصلی تجربه همه است. سودا بیماری نیست که درمان بخواهد. جوامع مدرن زیاد روی شاد و شنگول بودن تاکید می کنند. ولی باید اعتراف کنیم که واقعیت خیلی وقتها درباره غم و از دست دادنهاست. زندگی خوب آنی نیست که هیچ غمی به آن راه پیدا نکند. زندگی است که در آن رنج به ما کمک کند رشد کنیم.
از کلمه سودا کم استفاده می کنیم. سودا به معنی گرفته و فلک زده بودن نیست. یعنی بدون عصبانیت درک کنیم که دنیا پر از حرص و حماقت است. این که به آرامش رسیدن نادر است. اینکه با دل خوش زندگی کردن حتی کنار آنهایی که دوست داریم، سخت است و خیلی نادر است شغلمان هم درامدش خوب باشد و هم آدم با کارش عشق کند. یعنی درک کنیم به خیلی از آدمهای  آبرومند زندگی سخت می‌گذرد.
خیلی وقتها غمگین بودن با عقل جور در می‌آید. خیلی چیزها دیر دستگیرمان می‌شود. شما کلی عمر تلف کرده‌اید، همه کرده‌اند. فقط با تعطیل کردن قوه تصور می‌شود از حسرت در امان ماند. خردِ خلق و خوی سودایی بر عکس تلخی و خشم، در این است که بدانید غمها فقط نصیب شما نمی‌شوند. شما یک نفر را هدف نگرفته‌اند. رنج شما به خزانه عمومی رنج بشر تعلق دارد. اگر این را سرلوحه امور قرار بدهید، دلسوزتر می‌شوید کم تر انتقامجو می‌شوید.
حقیقت سودا، نباید باعث ناامیدی بشود. باید بخشنده تر و مهربانتر بشویم و راحت تر روی مسائل واقعا مهم تمرکز کنیم….تا هنوز وقت هست.

مدرسه زندگی فارسی

2 دیدگاه

  1. فاطمه گفت:

    یعنی باید قوه ی تخیل رو تعطیل کرد این یه پیشنهاده؟

  2. فاطمه گفت:

    یعنی باید قوه ی تخیل رو تعطیل کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!