نقد منابع مطالعات سیاسی
نقد منابع مطالعات سیاسی
31 دسامبر 2019
نمایش زندگی و فجایع خارج از متن
نمایش زندگی و فجایع خارج از متن
22 ژانویه 2020
نقد منابع مطالعات سیاسی
نقد منابع مطالعات سیاسی
31 دسامبر 2019
نمایش زندگی و فجایع خارج از متن
نمایش زندگی و فجایع خارج از متن
22 ژانویه 2020

تله توسیدید و جنگ قدرتها

تله توسیدید و جنگ قدرتها

تله توسیدید و جنگ قدرتها

توسیدید Thucydides ژنرال ارتش آتن در قرن پنجم پیش از میلاد، پدر تاریخنگاری علمی از نظر غرب شناخته می شود. وی در کتاب تاریخ جنگهای پلوپونزی، دینامیسم دشوار و به سختی اجتناب پذیری را توضیح می دهد که درآن خطر جنگ میان یک قدرت مستقر و یک قدرت در حال رشد به شدت بالا می رود. این مکانیزم در مفهوم مدرن، ابتدا در مورد برخورد چین و آمریکا مطرح شد اما کاربردی بسیار فراتر دارد و تنش کنونی  آمریکا و ایران را هم توضیح می دهد.
در این گفتار به نظرات گراهام آلیسون استاد علوم سیاسی دانشگاه هاروارد در مورد توسیدید در کتاب «جنگ محتوم» Destined for War هم پرداخته می شود. مفاهیم دیگری که در این مقاله صوتی به آن می پردازیم، هژمون و هژمونی، قدرت نرم و قدرت سخت و نظریه هارتلند هالفورد مکیندر است.

نویسنده: ایمان فانی

 

4 دیدگاه

  1. نگار رهنمازاده گفت:

    با سلام ضمن تشکر از مطالب خوب سایت ، پادکست اخیر سوالات زیادی رو در ذهن من ایجاد که ممنون می شم پاسخ بدید
    یک اینکه آیا معتقد هستید که ایران باید به سلاح اتمی دست یابد ؟ دو اینکه منظورتان از بی ثبانی ایران توسط آمریکا چیست ؟مشخصا تغییر حکومت در ایران را در نظر دارند ؟ مورد بعدی اینکه اتحاد در اورسیا و قوی شدن هم زمان کشور های منطقه چگونه ممکن خواهد بود زمانی که مورد استثمار کشورهایی مانند چین و روسیه قرار می گیرد به نوعی ، مثلا در رقابت بازار انرژی خصوصا گاز ، روسیه به ایران اجازه ورو نمی دهد .و در آخر اینکه برنامه اتمی ایران 2 تریلیون دلار هزینه برای کشور داشته است و حدود بیست سال است که پرونده هسته ای مانند توسعه کشور شده ، در واقع در آغاز تلاش کردند تا از آن به عنوان یک اهرم برای حل مناقشات با غرب استفاده کنند اما گویی خود این اهرم تبدیل به مناقشه شده است !!!!

  2. Zohreh گفت:

    فوق العاده بود.من در مارس 2023 گوش کردم. برام مثل روز روشنه که بخشی از اعتراضات ماه های اخیر پروژه بود.

  3. زهره گفت:

    عجب درایتی! همه پیش بینی ها داره درست از آب در میاد و جلوی چشم ما رژه میره! آفرین به شما. لطفا کارهای جدید ارائه دهید.

  4. زهره گفت:

    خدا را شکر که بالاخره بعد از دو سال یک پادکست جدید گذاشته شد، لطفا فایل صوتی برنامه یتوپوت دو سال گذشته را هم اینجا درج شود چون حداقل نیاز به فیلتر شکن نداره، سپاس بسیار و تبریک برای فعال شدن مجدد سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!