روانشناسی خودشیفتگی
روانشناسی خودشیفتگی
24 مارس 2021
مرور و بحث کتاب رسیدن به جذبه اوج جریان
میهای چیکسنتمیهای رسیدن به فلو
28 مارس 2021
روانشناسی خودشیفتگی
روانشناسی خودشیفتگی
24 مارس 2021
مرور و بحث کتاب رسیدن به جذبه اوج جریان
میهای چیکسنتمیهای رسیدن به فلو
28 مارس 2021

تفکر حل مساله در جغرافیای سیاسی

در این پادکست به بررسی تفاوت فاحش تفکر حل مساله در جغرافیای سیاسی در مقایسه با روانشناسی، جامعه شناسی، فلسفه و اقتصاد می ‌پردازیم:
-ذهنیت حل مساله در جغرافیای سیاسی و تفاوت فاحش آن با روانشناسی، جامعه شناسی، فلسفه و اقتصاد
-آیا جنگ جهانی دوم تنها به خواست هیتلر اتفاق افتاد؟
-آیا درمان صفت خودشیفتگی و خودکامگی به ریشه کنی توتالیتاریسم و جنگ و دیکتاتوری منتهی می شود؟
-آیا کشورها به دلیل داشتن طرحواره با هم دعوا می کنند همانطور که آدمها با هم درگیر می شوند؟
-مدیکالیزه کردن پدیده های اجتماعی توسط جامعه شناسی و روانشناسی چگونه از درک سیستمی پدیده ها جلوگیری می کند و باعث ناامیدی، تحقیر و تخریب فرهنگها و ملتها می شود؟
-چرا تنها دیدگاهی که باعث می شود مردم کشورهای مغلوب دست از خودخوری و خودویرانگری بردارند، دیدگاه جغرافیای سیاسی است؟
-چرا منافع و مضار ناسیونالیسم و گلوبالیسم نسبی است و در کانتکست جغرافیا باید تحلیل شود.
-چرا محاصره اقتصادی در تاریخ یک قانون است و نه یک استثنا و در واقع محاصره اقتصادی همان صورت شایع تر جنگ است.
-چرا دموکراسی از پیروزی حاصل می شود و نه برعکس!
-چرا در این مقطع تاریخ در آمریکا دموکراتها هم به دنبال حمایت از کالای آمریکایی و اقتصاد پروتکشنیستی هستند و رویه گلوبالیستی را در عمل احیا نکردند؟
-چرا پروسه پیشرفت هرگز بی حاشیه و تمیز نیست؟
-چرا انقلاب کبیر فرانسه حاصل محاصره اقتصادی و نوعی شورش در اثر قحطی بود نه حاصل رشد و بلوغ فلسفی-اجتماعی؟
-چرا همه راهها به راه ختم می شود؟
-نسبت هزاران ساله ایران با کشورهای جنوب خلیج فارس چیست و چرا چنین است؟
-آلفرد تایر ماهان چگونه به سیاست خارجی آمریکا انسجام و هدف بخشید؟

8 دیدگاه

  1. محمدرضا سربی گفت:

    با سلام. سپاسگزارم از مطالب بسیار مفیدتان

    چنانچه عوامل جغرافیایی رو عامل تعیین کننده ی در شکل گیری حکومتها در نظر بگیریم. تفاوت بارز حکومتهای کره شمالی و جنوبی رو چگونه میشه تبیین کرد؟

    • سلام. به این صورت می شود تبیین کرد که پس از جنگ جهانی نیمه جنوبی شبه جزیره کره به اشغال تمدن دریایی (آمریکا) درآمد و از مواهب اقتصادی تمدن دریایی بهرهمند شد. نیمه شمالی در واقع ادامه تمدن خشکی است و زیر نظر شوروی قرار گرفت و کاملا تحریم و از اقتصاد جهانی منقطع شد. این یک تحریم استراتژیک است و با تغییر رفتار کره شمالی برداشته نمیشود چون این بخشی از محاصره اوراسیاست برای جلوگیری از دسترسی تمدن خشکی به دریا. شما هر کس را در شرایط محاصره و قحطی قرار دهید، دچار فروبستگی سیاسی می شود. بنابراین مثال کذایی عجم اغلو درباره اینکه چرا کره شمالی برخلاف کره جنوبی در شب از بالا نمی درخشد، مصداق این است که گاری را جلوی اسب بسته اند. اگر کره شمالی به دلیل موقعیت جغرافیایی تحریم و محاصره نمیشد همان رشد اقتصادی و سیاسی کره جنوبی را تجربه می کرد با هر نوع حکومت. کمااینکه چین را این هفتاد سال تحریم نکردند و رشد کرد و انگلستان با نظام پادشاهی رشد کرد.

  2. محمد علی گفت:

    سلام جایگاه اراده و آزادی انسان در دیدگاه جغرافیای سیاسی به چه صورت است؟

    • هر چقدر علل اصلی را درست تر و بدون توهم تر شناسایی کنیم در تغییر آنها موفق تریم. بنابراین بررسی علمی سیاست باعث گسترش دایره آزادی و دیدگاه رمانتیک و ایدئالیستی باعث شکست در تغییر و بنابراین باعث یاس و نفرت خاموش از میهن و تحقیر مردم میهن می شود.

  3. محمدرضا گفت:

    سلام!
    مطالب حوزه جغرافیای سیاسی در مدرسه زندگی ارزشمند و الهام‌بخش هستند. به‌شخصه علاقه‌مند به مطالعه بیشتر در این زمینه هستم و امیدوار بوده‌ام در همین وب‌سایت منابع مناسبی برای مطالعه به مخاطبان معرفی شود.
    اما متاسفانه علی‌رغم وعده‌های فراوان، معرفی منابع مطالعاتی مناسب در این زمینه دائما به تعویق افتاده. در پادکست نقد منابع مطالعات سیاسی، سه دسته کتاب‌های بی‌مایه کم‌مایه و میان‌مایه معرفی شدند اما معرفی کتاب‌های پرمایه به آینده وعده داده شد و با گذشت نزدیک به دو سال از آن وعده، شخصا متاسفانه تحقق این وعده را در وب‌سایت پیدا نکرده‌ام. در انتهای پادکست تفکر حل مساله هم معرفی منابع به آینده وعده داده شد.
    ترویج نگاه جغرافیامحور به مسائل سیاسی، نیاز فوری جامعه ایران به نظر می‌رسد. همچنین خارج شدن تحلیل‌های ارائه‌شده از دایره تئوری (و بیرون آمدن از زیر اتهام تئوری توطئه) مستلزم رفرنس‌دهی بیشتر و شفافیت بیشتر در معرفی ریشه‌های علمی آن است.
    از این رو پیشنهاد و درخواست می‌کنم معرفی منابع مطالعاتی پرمایه در حوزه جغرافیای سیاسی را در اولویت تولیدمحتوا قرار دهید.
    سپاس فراوان.

  4. پارادایس گفت:

    با سلام،ببخشید شما در جواب یکی از دوستان گفتید که کره شمالی ادامه تمدن خشکیست بنابرین توسط تمدن دریایی تصرف نشده بلکه فقط قسمت جنوبی شبه جزیره کره تصرف شده،حالا سوال اینجاست چرا کل شبه جزیره کره تصرف نشده مثلا هند و عربستان هم شبه جزیره هستند ولی کل شبه جزیره متحد آمریکا محسوب میشه و مثل شبه جزیره کره به دو بخش تقسیم نشده.

    • برای اینکه در مورد هند و عربستان تمدن خشکی آنقدر قوی نبود که این مناطق را حفظ کند ولی در مورد کره پس از جنگ طولانی با چین (و بطور غیر مستقیم شوروی)، تمدن دریایی با اینکه میخواست نتوانست تمام شبه جزیره را تصرف کند و یک آتش بس بلند مدت رخ داد

  5. پیام گفت:

    واقعا لذت بردم از تحلیل ودیدگاه شما آقای فانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!