ادوارد سعید
ادوارد سعید و تفکر کلیشه‌ای
11 می 2019
دو جغرافیا، دو شهر، دو جغرافیای سیاسی
23 می 2019
ادوارد سعید
ادوارد سعید و تفکر کلیشه‌ای
11 می 2019
دو جغرافیا، دو شهر، دو جغرافیای سیاسی
23 می 2019

ادوارد سعید و شرق از نگاه غرب

شرق از نگاه غرب

 

ادوارد سعید و شرق از نگاه غرب

 

15 دیدگاه

  1. مهدی گفت:

    سلام جناب فانی، ممنون میشم ویدئوها رو برای دانلود در کانال تلگرام هم قرار بدید.

  2. صالح فره وش گفت:

    من فکر میکنم پتانسیل و استعداد انسانی که در شرق زندگی میکند با انسانی که در غرب زندکی میکند تفاوتی ندارد آنچه که تفاوت میکند دیدگاه انسان غربی وشرقی است.انسانی که در شرق زندکی میکند بیشتر انرژی روانی خود را صرف مسائل آن دنیایی یا متافیزیک میکنند ولی انسانی که در غرب زندگی میکند تمام انرژی روانی خود را مصروف مسائل این دنیا میکند.

    • چرا این تفاوت دیدگاه بوجود آمد؟ چرا انسان غربی و شرقی وقت خود را صرف مسائل متفاوتی می کنند؟ اگر این سلسله علل را دنبال کنیم به نتیجه می رسیم.

    • صالح فره وش گفت:

      فلسفه – (ایران و مدرنیته), [۱۳.۰۵.۱۹ ۰۹:۱۹]
      [Forwarded from فلسفه – (ایران و مدرنیته) (@Modernityiran)]
      داستان چرایی عدم ورود ایران به دنیای مدرن از دیدگاه فلسفی دکتر”محمد حسین صدیق یزدچی”

      T.me/Modernityiran

    • ممنون از شما، تحلیل این که چرا ملتها سرنوشت متفاوتی پیدا می کنند، (بدون قضاوت در مورد این که چه سرنوشتی بهتر یا بدتر است) از فلسفه نظری و سیاسی و اقتصاد پا فراتر می گذارد. ما در این کانال به مرور تئوری های جایگزین و انتی تز ها را طرح می کنیم. قضاوت با خواننده است و بستگی به پیشینه مطالعاتی او دارد.

  3. م.کاظم گفت:

    آقای دکتر ممنون به خاطر محتوای خوب و طنین صدای فوق‌العاده

  4. دنیا گفت:

    و مارجین کردن( به حاشیه راندن) ، اصل فرص کردن خود و تعریف هر چیز دیگه با معیار های این اصل . همون کاری که نگاهِ شهری با روستایی میکنه و نگاه مردانه با زن ، هر نگاهی که از بالا به پایین باشه.

    ممنون از شما دکتر فانی?

  5. علیرضا گفت:

    چقدر این ویدیو خوبه.
    چند روز پیش درباره ی ویدیویی که حول ازدواج و عشق بود گفتم که شبیه یه فرموله.
    در واقع این ویدیو خیلی به موقع اپلود شد.
    غربی ها اصولا سرد هستن و خانواده براشون معنلی کمرنگی داره برای مثال شما بهترین فیلمهای هالیوودی رو ببینید نهایت نشون دادن خانواده اینه که دختر یل پسر (نقش اول) میاد و معشوقه اش رو سر یه میز شام به خانواده اش معرفی میکنه!
    اما برای مثال شما اگه از سینمای ژاپن و کره مطلع باشید مثلا فیلمساز درجه ۱ مثل هیرکازو کوریدا (که ۲۰۱۸ برنده ی نخل طلای کن هم شد.) میبنید خانواده محور اصلی و تمام عیار فیلمها هستن.
    به نظرم نسل جدید ما دارن بیش از حد از غربی ها تقلید میکنن که این مشکل رو ایجاد میکنه که برای مثال اگه ما یه لیست ۱۰ گانه داشته باشیم از کارها و بخوایم ببینیم کدوم غربی اش خوبه و کدوم شرقی و بر فرض نتیجه بگیریم فرهنگ غرب تو شماره ۱ و ۴ و ۵ بهتره برای اینکه بتونیم ۱ و ۴ رو به هم وصل کنیم و همه چی رو تطابق بدیم و یکدست کنیم به صورت اتومات ۲ و ۳ رو هم تقلید میکنیم تا ۱ تا ۵ وصل شه بهم!
    بدون اینکه چک کنیم کدوم بهتره.
    (و ۱۰۰ البته که فرهنگ غرب هم قطعا مزایای خودش رو داره و من نمیگم فرهنگشون بدرد نخوره)
    خلاصه بگم که بعضی وقتا جوونها از روی عادت تو جایی که لزومی نداره و حتی بعضا جایی که کاملا به ضررشونه به جای شرق مدل غربی رو انتخاب میکنم.
    خدا قوت به همتون!
    ممنون بخاطر به اشتراک گذاشتن چکیده ی دانسته هاتون.

    • بله عده ای از مخاطبان با شما هم نظر هستن و خوبه که هر مطلبی از آلن دو باتن رو همینجوری نپذیریم و نقد کنیم. متاسفانه بیشتر نظرات برعکس هستند یعنی مطالب ترجمه ما رو از آلن دوباتن در بست می پذیرن ولی جایی که از فرهنگ و تمدن خودمون دفاع می کنیم یا حتی از قول غربی ها مطلبی در دفاع از ایران ترجمه می کنیم، بعضی دوستان با ناباوری و تردید برخورد می کنن.

  6. الهام گفت:

    خیلی این مباحث جالب و جذاب هستند برای من. خیلی علاقمند هستم بدونم که علاقه ایرانیها به فرانسه و آلمان چطور شروع شد و اینکه واژه ‘فرنگ’ مربوط به این میشه یا نه. چطور میشه که انقدر ما شرقیها غرب رو برتر و بالاتر میدونیم؟ و اینکه چطور شده که اونا از ما موفقترند؟ و کلی سوال دیگه.
    ممنونم ایمان عزیز، برای همه تلاشها، و صدای دلنشینتون

    • درود بر شما و سپاس. به مرور همه این سوالها رو بررسی می کنیم. گویا فرنگ از وارنگی میاد و اشاره به وایکینگها داره که در کمال تعجب زمانی تا شمال و غرب ایران رسیده و تهاجم کرده بودند و از ریشه واژه فرانک و اشاره به فرانسه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!