فقط پارانوییدها جان بدر می برند
فقط پارانوییدها جان بدر میبرند نوشته اندرو گروو
24 آگوست 2020
آیا جنگ جهانی سوم از لهستان آغاز می شود؟
لهستان و جنگ جهانی سوم
02 سپتامبر 2020
فقط پارانوییدها جان بدر می برند
فقط پارانوییدها جان بدر میبرند نوشته اندرو گروو
24 آگوست 2020
آیا جنگ جهانی سوم از لهستان آغاز می شود؟
لهستان و جنگ جهانی سوم
02 سپتامبر 2020

خواب و سحر خیزی یا شب زنده داری

در این ویدیو بر اساس کتاب «چرا می‌خوابیم؟» از دکتر متیو واکر به چرخه‌های خواب و بیداری و سرشت تکاملی انسانی می پردازیم که از بعضی از ما جغدهای شب زنده دار و از بعضی دیگر گنجشک سحر خیز می سازد.
خواب، جغد و گنجشک
جامعه نسبت به کسانی که سحرخیر نیستند نظر خیلی خوبی ندارد.
ولی تحقیقات جدید در زمینه خواب، از جمله مطالعات دکتر متیو واکر در کتاب چرا میخوابیم، نشان می‌دهد که افراد از نظر تکاملی و ژنتیکی دو دسته هستند:
  • آنهایی که شب‌زنده‌دار هستند؛
  • آنهایی که سحرخیزند.
چرا که چرخه خواب و بیداری آدمها اغلب کمی بلندتر یا کوتاه تر از ۲۴ ساعت است. افرادی که چرخه خواب و بیداری‌شان بلندتر از ۲۴ ساعت است، شب زنده‌دار و کسانی که چرخه خواب و بیداری‌شان کوتاه‌تر است، سحر‌خیز هستند. بخشی از این مسئله در خانواده ها ارثی و تکاملی است و دلیلش هم این است که تنوع وقت خواب در اجتماعات اولیه انسانی باعث می‌شد زمان بیشتری در برابر حمله‌ها و تهدیدات هوشیار و ساعات کمتری آسیب‌پذیر باشند، چون همیشه یکی نگهبانی می‌داد.
دکتر شارکی استاد روانپزشکی و طب داخلی دانشگاه براون، می‌گوید بچه‌های کوچک معمولاً سحرخیز هستند، در نوجوانی شب‌زنده‌دارتر می‌شوند؛ هم به خاطر هورمون‌ها و هم به خاطر رفتار و عادت‌های اجتماعی‌شان و بعد در سنین بالا افراد دوباره سحرخیز می‌شوند.
مهم است بدانیم که همه انسان‌ها روزانه بطور متوسط ۸ ساعت خواب با کیفیت نیاز دارند. عاقلانه نیست خواب را به نفع فعالیتهای دیگر از زندگی خط بزنیم. پس بهتر است شرایطی به وجود بیاوریم که هر دو دسته جیره خوابشان تأمین شود. مشاغل و مدارس  تا همین اواخر برای سحرخیزان طراحی شده بودند و الان کمی اوضاع فرق کرده است، البته نه زیاد.
خوب است که از تفاوتهایمان مطلع باشیم و این موضوع را دستاویزی برای سرزنش یکدیگر قرار ندهیم؛ مخصوصاً در ازدواج و زندگی مشترک.
از طرفی دیر خوابیدن به دلیل عادتهای آسیب‌رسان مثل ساعتهای طولانی تماشای تلویزیون و خیره شدن به نور مونیتور یا مصرف قهوه و نوشابه دیروقت  نباید با ژنتیک شب‌زنده‌داری اشتباه شود و به سلامت و برنامه روزانه فرد آسیب بزند.
مطالعات در بلژیک و کانادا نشان داده، افسردگی و وابستگی به الکل و قهوه در شب زنده‌داران بیشتر است، در عوض حفظ تمرکزشان در طول روز بهتر است.  سحرخیزان کیفیت و عمق خواب بهتری دارند، شادترند و سلامت جسمی بیشتری دارند. بسیاری از عادات خواب اکتسابی‌اند و افراد می‌توانند با آگاهی، تمرین و تنظیم سبک زندگی شب و روز بهتری داشته باشند. در آینده باز هم درباره خواب با هم حرف می‌زنیم.
گرافیک ویدیو:
استودیوی مرجان انتظار
اینستاگرام:
@marjan.portfolio
https://www.youtube.com/imanfani
https://www.instagram.com/dr_iman_fani
https://www.telegram.me/dr_iman_fani
برای سفارش کتاب «بهترین درسهای مدرسه زندگی آلن دوباتن» و فلش کارت لطفا به آیدی تلگرام زیر پیغام دهید:
https://www.t.me/buy_the_book

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!