بلز پاسکال
08 مارس 2019
امانوئل کانت امر مطلق و اخلاق طبیعی
10 مارس 2019
بلز پاسکال
08 مارس 2019
امانوئل کانت امر مطلق و اخلاق طبیعی
10 مارس 2019

چرا زوجها به هم خیانت می کنند؟

چرا زوجها به هم خیانت می‌کنند؟ تعادل ظریف صمیمیت و فاصله در این بین چه نقشی دارد؟ ویدویی از مدرسه زندگی آلن دوباتن
لینک موسسه مدرسه زندگی THE SCHOOL OF LIFE

اغلب خیانت‌ها به حساب هوس‌های تصادفی گذاشته می‌شوند یا خباثت محض. ولی داستان به ندرت از این قرار است. وقتی موضوع خیانت پیش می‌آید، مردم یا عصبانی می‌شوند، یا پنهان‌کاری می‌کنند. هیچ کس برای درک ریشۀ مسئله وقت نمی‌گذارد. در واقع در روان‌شناسی عشق، خیانت از یک چیزِ پیچیده‌تر نشئت می‌گیرد. در هر رابطه‌ای، هر کسی به نسبت خیلی دقیقی بین دو چیز نیاز دارد، نیاز به صمیمیت و نیاز به فاصله.
نیاز به صمیمیت داریم تا حس کنیم می‌توانیم همدیگر را بغل کنیم، راحت و صمیمی و با هم ندار باشیم. می‌خواهیم افکارمان را بدانند و ما هم آزادانه به افکارشان دسترسی داشته باشیم. اما فاصله هم می‌خواهیم، تا دلزده نشویم و احساس خفگی و گیر افتادن نکنیم. می‌خواهیم احساس آزادی داشته باشیم، یک اتاق خلوت که کلیدش دست خودمان باشد.
هر عدم تعادلی در این دوری و نزدیکی، اگر به آن نپردازیم، می‌تواند فاجعه شود. در رابطه‌ای که تا حد خطر به سمت صمیمیت بلغزد، ممکن است قویاً کشیده شویم به این سمت که به خودمان ثابت کنیم همسر ما مالک و صاحب ما نیست، و هنوز به چشم دنیا خواستنی هستیم و خیلی چیزها ازمان نگذشته است.
رابطه با یک غریبه می‌تواند ربطی به هوس نداشته باشد. ممکن است فرار از این حس باشد که کل هویت فردی دارد در ازدواج از بین می‌رود. ولی فاصلۀ زیادی هم به همان اندازه وفاداری را در معرض خطر قرار می‌دهد. فاصله گرفتن حس پس زدن دائمی را القا می‌کند. وقتی می‌خواهید همسرتان را لمس کنید، دور می‌شود و با بی‌میلی آه می‌کشد. حرف‌های عاشقانه که می‌زنید حرف را عوض می‌کند.
خیانت ممکن است به خاطر پایانِ عشق نباشد. ممکن است دقیقاً به خاطر عشق باشد. ولی فاصله‌ای که همسر، با بی‌میلی و کم‌محلی به ما تحمیل کرده است، تحقیرآمیز و تحمل‌ناپذیر می‌شود. طعنۀ روزگار این است که اگر فرد گیر بیفتد، متهم به بی‌عاطفگی می‌شود، ولی گاهی این عاطفۀ زیاد است که کل ماجرای خیانت را کلید زده است. غم‌انگیز است که در رابطه نیاز عاطفی دو طرف هیچ وقت یک اندازه نیست. برای این است که همیشه یک طرف متهم می‌شود به آویزان بودن و طرف دیگر متهم به سرد بودن. هر دوی این‌ها کلمات زهرآگین و بی‌مصرفی هستند. در کُنه داستان، این‌ها دو شکل مختلفِ احساس راحتی کردن دربارۀ عشق‌اند. بنابراین، حیاتی است که در هر رابطه‌ای از همان اول مشخص کنیم نیاز نسبی هر طرف به دوری و صمیمیت چقدر است. و تفاوت‌ها را به زبان بیاوریم. از تفاوت عصبانی نشویم و با خوش‌خلقی سهم خودمان در این ناهماهنگی را بپذیریم. فقط به این صورت می‌شود امیدوار بود که این تفاوت باعث یک بازیگوشی آنلاین یا در سر کار نخواهد شد. در این صورت خیانت تبدیل به تنها راه حل مسئلۀ آزاردهندۀ دوری و صمیمیت نمی‌شود.
ترجمه: دکتر ایمان فانی
ویراستار: الهام نوبخت
سایر ویدیوهای عشق و ازدواج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!